środa, 30 października 2013

PO CO UCZYĆ MAŁE DZIECI CZYTANIA?

Kiedy mówię rodzicom maluchów (np. 3-letnich), że będziemy uczyć się czytać, patrzą na mnie ze zdziwieniem i niedowierzeniem. I wcale się im nie dziwię, pewnie myślą: „Moje dziecko nie umie mówić, a ona chce je uczyć czytać? Czy to ma sens?” Pewnie że tak! Metoda o której piszę, tzw. symultaniczno – sekwencyjna została oparta na współczesnych badaniach neuropsychologicznych oraz wieloletnich doświadczeniach terapeutów i logopedów. Jej autorem jest prof. Jagoda Cieszyńska, autorka m.in. serii książeczek „Kocham czytać”. Nauka czytania metodą sylabową stymuluje i pobudza rozwój mowy. Zanim jednak dziecko zacznie czytać musi się do tego odpowiednio przygotować poprzez ćwiczenia ogólnorozwojowe (o których mowa będzie w kolejnych postach). Teraz chciałabym odpowiedzieć jednak na pytanie zadane w tytule.
Kiedyś (gdy uczyłam jeszcze w szkole) mama jednego z uczniów (który miał problemy z czytaniem i był dyslektykiem) powiedziała mi, że nie uczyła go wcześniej czytać, żeby się nie nudził w szkole. Efektem takiego założenia były problemy chłopca z nauką, niskie poczucie własnej wartości… no i mimo chęci mamy nudził się bardzo, bo zanim udało mu się złożyć wyraz, zdanie w całość, tekst zaczynał go nużyć.
Jak powiedziała  prof. Cieszyńska w jednym z wywiadów : „Dziecko, które czyta, ma poczucie że jest dobre. A najlepszą rzeczą, która pozwala osiągać sukcesy w życiu, jest przeświadczenie: „jestem dobry”. Metoda symultaniczno – sekwencyjna adresowana jest do wszystkich dzieci, a szczególnie do tych z zaburzeniami rozwojowymi, dla dzieci zagrożonych dysleksją, ze spektrum autyzmu. Metoda ta świetnie się również sprawdza w przypadku dzieci dwujęzycznychJej celem jest stymulacja rozwoju dziecka. Obecnie u dzieci wolniej rozwija się mowa poprzez częsty kontakt z telewizją i komputerem, przez co uaktywnia się jedynie prawą półkulę odpowiedzialną za obraz, natomiast lewa półkula odpowiedzialna za mowę jest mniej aktywna. Dlatego dzieci, u których mowa rozwija się wolniej powinny ograniczyć, a nawet całkowicie zrezygnować z telewizji, aby umożliwić rozwój lewej półkuli, a co za tym idzie rozwój mowy.  Wkrótce pojawią się na blogu propozycje ćwiczeń / pracy / zabawy z dziećmi w oparciu o metodę symultaniczno – sekwencyjną.
W zamieszczonym poście umieściłam informacje z tej strony, a także w oparciu o wiedzę zdobytą na studiach i szkoleniach logopedycznych.

7 komentarzy:

  1. My zaopatrzeni w zestaw książek cieszyńskiej ćwiczymy, poznajemy, chociaż mam poczucie, że mogłam rozpocząć tą naukę u Stasia dużo wcześniej. Zobaczymy jakie efekty to przyniesie u mojej dwulatki. pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można rozpocząć naukę czytania już u rocznego dziecka, chociaż po tym jak mi Natalka pogryzła głoskę "u" postanowiłam jeszcze chwilę poczekać;)
      Myślę że zarówno Staś jak i Basia świetnie sobie poradzą, skoro są po tak rozwijających i stymulujących zabawach jak u Ciebie na blogu:) powodzenia:)

      Usuń
  2. O, dzień dobry :)
    Właśnie odkryłam bloga:)
    Czuję, że będę częściej zaglądać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasiu zapraszam:) Choć dotychczas to ja szukałam u Ciebie inspiracji (i odnalazłam nieskończoną ilość!).Mam nadzieję, że i Ty u mnie znajdziesz coś przydatnego na zajęcia, choć na razie blog jeszcze w pieluszkach, rozkręca się powoli:)
      pozdrawiam:)

      Usuń
  3. Ja odkryłam metodę globalną stosunkowo niedawno. Cudne jest to, że przynosi efekty szybko i radość dzieci przy czytaniu jest ogromna! Grunt to regularność i pamiętanie o tym, że to zabawa. :)
    Przy okazji zapraszamy do nas po moc inspiracji na zabawy plastyczne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie jest do końca metoda globalna, choć wykorzystuje globalne odczytywanie wyrazów, aby wzmocnić motywację dzieci. Jednak czytanie globalne wykorzystuje prawą półkulę mózgową, a metoda sylabowa opiera się głównie o stymulację lewej półkuli, dzięki czemu przyczynia się do rozwoju mowy.
      Dziękuję za zaproszenie, na pewno będę zaglądać:)
      pozdrawiam
      Magda

      Usuń
  4. witam
    stosuje tą metodę u mojego rocznego synka jest bardzo zaciekawiony ale nauka nie moze trwać długo robimy 2-3 sesje po kilka stron dziennie

    OdpowiedzUsuń