wtorek, 29 stycznia 2013

ZABAWY Z NIEMOWLĘTAMI OD 3 DO 6 MIESIĄCA

I ZABAWY ROZWIJAJĄCE UMIEJĘTNOŚCI FIZYCZNE

Pełzanie – ułóż dziecko na brzuszku na podłodze, na dywanie lub na kocyku (tak, aby nie było ślisko). Połóż przed nim jego ulubioną zabawkę. Naciśnij dłońmi na stopy niemowlęcia, tak aby Maleństwo mogło odbić się od ciebie i przesunąć kilka centymetrów do przodu. Pochwal dziecko, gdy uda mu się zdobyć zabawkę.
Dzwoneczki – ubierz dziecku skarpetki z grzechotkami, bądź przyczep do nóżek małe dzwoneczki. Ułóż dziecko na plecach i podnieś najpierw jedną, a później drugą nóżkę delikatnie w kierunku twarzy i zanuć: „Dzyń, dzyń, dzyń, lewa nóżka”.
Co to za dzidziuś w lusterku? – stań z dzieckiem przed lustrem i pytaj: Co to za dzidziuś? Gdzie jest nóżka dzidziusia? – pomachaj nóżką i dodaj „Witaj nóżko”. Podobnie postępuj z innymi częściami ciała.
Nosek w nosek - podnieś dziecko do góry i powiedz "nosek z nosek" i opuść dziecko dotykając jego noskiem swojego. Gdy delikatnie dotykamy dziecko, czuje się ono bezpieczne i kochane, dzięki czemu wzrasta jego poczucie pewności siebie i staje się samodzielne.
Obracamy się – połóż dziecko na brzuchu na płaskim, miękkim podłożu. Weź do ręki misia i „podskakuj nim” wokół dziecka. Możesz w tym czasie recytować wierszyk lub śpiewać na melodię "Mało nas do pieczenia chleba":
Mały miś, mały miś,
Skacze dookoła.
Czy małego misia tego
Dzidziuś dojrzeć zdoła?
Panie Janie powitanie - zaśpiewaj
dziecku piosenkę z pokazywaniem:
Panie/Pani (wstaw imię dziecka),
Panie/Pani (wstaw imię dziecka i zakryj mu oczy),
Rano wstań, rano wstań (odsłoń oczy),
Wszystkie dzwony biją (klaszcz rękami Maleństwa),
Wszystkie dzwony biją,
Bim, bam, bom, (poruszaj nóżkami dziecka)
Bim, bam, bom.


Motorówka - połóż dziecko na plecach i poruszaj jego nóżkami w tyłi w przód , najpierw powoli, a potem szybciej, recytując wierszyk:
Motorówka, motorówka,
Płynie tak powoli,
teraz dodajemy gazu,
nikt nas nie dogoni!
 
II ZABAWY ROZWIJAJĄCE UMIEJĘTNOŚCI EMOCJONALNE I SPOŁECZNE

Rozmowa - gdy dziecko gaworzy, np. ba-ba, mówi przez chwilę i robi pauzę czekając na twoją odpowiedź. Odpowiedz naśladując go lub mówiąc kilka słów i zrób pauzę. W ten sposób uczy się sztuki prowadzenia rozmowy.

Gaworzenie - niemowlęta często zaczynają gaworzyć od głosek p, b, m. Śpiewaj na znane melodie sylaby, np. pa, pa, pa, ma, ma, ma, ba, ba, ba.


Dzień dobry i do widzenia - wchodząc do pokoju mów dzień dobry uśmiechając się do dziecka, wychodząc powiedz do widzenia i pomachaj ręką. Powtórz kilka razy tę zabawę. Dzięki niej dziecko nauczy się znaczenia tych wyrazów.

Puk, puk - dotykaj delikatnie poszczególnych części ciała dziecka, mówiąc: Puk, puk w kolanko, puk, puk w rękę. Następnie chwyć rączkę dziecka, aby ono mogło "popukać" w różne częsci twojego ciała.

Raz, dwa, trzy cztery i w prawo - weź dziecko na ręce i maszeruj razem z nim po mieszkaniu w rytm: Raz, dwa, trzy, cztery i w lewo. Możesz również kroczyć do melodii lub tanczyć z dzieckiem na rękach.

Zwiedzam świat - noś dziecko na rękach, pokazuj mu różne przedmioty, opisuj je, tłumacz do czego służą.


II ZABAWY ROZWIJAJĄCE UMIĘJĘTNOŚĆ MYŚLENIA I ROZUMOWANIA

Razem gotujemy - kiedy gotujesz, bądź pieczesz, posadź Malca w foteliku lub na krzesełku (jeśli już siedzi) i opowidaj mu, co robisz. Pokazuj różne przedmioty, których używasz i opowiadaj do czego służą, np. miska, sitko, łyżka.

A ku ku - zabawa ta ćwiczy pamięć dziecka. Połóż zabawkę przed dzieckiem. Następnie zasłoń ją apaszką. Jeśli dziecko będzie próbowało ściągnąć ją, tzn., że pamięta, gdzie jest zabawka, jeśli nie, odkryj zabawkę i powiedz: A ku ku! Powtórz zabawę kilkakrotnie.


Fruwające piórka – połóż się obok dziecka na plecach i powoli opuszczaj kolorowe piórko. Obserwujcie jak spada w dół. To relaksujące ćwiczenie wymaga jednocześnie skupienia uwagi.

Teatrzyk paluszkowy – narysuj na opuszkach palców buzie. Złóż dłoń w pięść, a następnie otwórz, mówiąc: Otwarte, zamknięte. Następnie wyciągaj po kolei każdy palec i mów: Cześć. Dziecko może cię naśladować otwierając i zamykając piąstkę. Możesz też narysować buźkę po wewnętrznej stornie rękawiczki - Twoja pacynka może mówić, śpiewać, opowiadać bajki i tańczyć.

Poczuj dźwięk - ułóż paluszki dziecka na swoich wargach i wydawaj rózne dźwięki, np. samogłoski, sylaby. Gdy dziecko poczuje wibracje wydawane w trakcie trwania dźwięku, wzrośnie jego zainteresownaie mową.

Od lewej do prawej - głaskaj dziecko zaczynajac od lewej strony, np. najpierw lewa ręka, prawa ręka, lewa noga itd., w tym czasie mów do niego czule. Dzięki tej zabawie dziecko będzie rozumiało w przyszłości ideę czytania od lewej do prawej.

Jedzie pociąg z daleka - recytuj wierszyk i przesuwaj palcami po rączce dziecka i w górę i w dół. Następnie powtórz zabawę na drugiej rączce:
Jedzie pociąg z daleka,
na nikogo nie czeka.
Konduktorze łaskawy,
zawieź nas do Warszawy!
Tut, tut, tut!
"Teatralna" mowa kształtuje sferę emocjonalną dziecka, a ta zkolei pobudza mózg do produkcji związków chemicznych wspomagających zapamiętywanie.

Twarde i miękkie – delikatnie potrzyj dziecko po rączce maskotką i powiedz: Miękkie. Zaczekaj na reakcję Maleństwa. Następnie zrób to samo z grzechotką i powiedz: Twarde. Następnie podaj dziecku oba przedmioty, aby samodzielnie je obejrzało.

Dotykowe książki - stwórz książeczkę ze starych materiałów o różnej fakturze, np. sztruks, satyna, aksamit. Pozwól dziecku bawić się nią i brać ją do ust.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz