wtorek, 22 stycznia 2013

ZABAWY Z NIEMOWLĘTAMI OD 1 DO 3 MIESIĄCA

Kiedy na świat przyszła moja córeczka miałam wrażenie, że stale ją tylko karmię, przewijam i usypiam. I rzeczywiście tak z początku było. Jednak każdego dnia rosła i coraz więcej ją interesowało, dlatego postanowiłam zorganizować jej czas w "mądry" sposób, tak aby zabawę połączyć razem z nauką, czyli z jej rozwojem. Oczywiście zabawa ta nie trwała cały dzień, tylko wtedy gdy Maleństwo było wyspane, wypoczęte i nie było zajęte "własnymi sprawami";) Proponowane przeze mnie zabawy podzieliłam ze względu na wiek, a także umiejętności, które ćwiczą. Zabawy, gry i ćwiczenia pochodzą z następujących książek, które gorąco polecam:
  • Jackie Silberg, Zabawy z niemowlakami na każdy dzień. 365 gier i zabaw dla dzieci w wieku 0-12 miesięcy, Warszawa 2010,
  • Jackie Silberg, Gry i zabawy z niemowlakami, Warszawa,
  • Jagoda Cieszyńska, Marta Korendo, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Kraków 2008.
Zabawy te podzieliłam na trzy kategorie, jednak wiele z nich ćwiczy kilka funkcji na raz, np. ćwiczenia słuchowe przyczyniają się również do rozwoju mowy, itd.


I ZABAWY ROZWIJAJĄCE UMIEJĘTNOŚCI FIZYCZNE

Widzę Cię - połóż się na plecach, kładąc sobie dziecko na brzuchu. Wołaj do dziecka po imieniu, a gdy podniesie główkę i popatrzy na Ciebie, powiedz: Widzę Cię i pochwal dziecko. Podobnie bawcie się na kocyku, pokazuj Maleństwu różne kolorowe zabawki i zachęcaj do podnoszenia główki. Pochwal go, gdy to mu się uda.

Poznaję świat - połóż dziecko na brzuchu, pod klatkę piersiową podłóż mu kocyk lub małą poduszkę. Przed nim ułóż ciekawe zabawki. W ten sposób dziecko będzie miało większą motywację do ćwiczenia w podnoszeniu główki.

Rymowanki - recytuj dziecku rymowanki, trzymając jego rączki, łącząc je i oddalając od siebie:
Kosi, kosi łapci,
jedziemy do babci,
a od babci do dziadzia
po gruszeczki i jabłka.

lub

Kipi kasza, kipi groch,
lepsza kasza niż ten groch,
bo po grochu brzuszek boli,
a po kaszy się zagoi.
Przy słowie "groch" pogłaskaj dziecko po nosku.

Rowerek - połóż dziecko na plecach i przesuwaj jego nóżki, jakby jechało na rowerku. Nigdy nie rób tego na siłę, jeśli czujesz opór, spróbuj innej zabawy. Do ćwiczenia można dołączyć wierszyk bądź piosenkę, np.

Był sobie rowerek,
jechał na spacerek,
a na nim ....(imię dziecka)
tra la la la.

Lisek - połóż dziecko na plecach i weź w dłonie jego stópki, poruszaj nimi w przód i w tył i recytuj wierszyk:

Chodzi lisek koło drogi
i zmęczyły mu się nogi.
Chodzi lisek koło dróżki,
całuję wszystkie paluszki. (pocałuj kolejno wszystkie palce u nóg dziecka)



II ZABAWY ROZWIJAJĄCE UMIEJĘTNOŚCI EMOCJONALNE I SPOŁECZNE

Porozmawiaj ze mną - gdy dużo mówimy do dziecka, w jego mózgu tworzą się połączenia neuronów. Połączenia te w ośrodku słuchu tworzą podstawy do pierwszych słów. Mów do swojego Maleństwa, tłumacz mu co robisz, np. Teraz mamusia zmienia pieluszkę, a teraz się wykąpiemy. W trakcie tych wypowiedzi zamilknij od czasu do czasu, aby dziecko mogło odpowiedzieć ci w swoim języku, kiwaj wtedy głową i uśmiechaj się do niego.
 
Kołysanki - dziecko najbardziej na świecie lubi słuchać głosu mamy. Tul je w ramionach, bądź głaskaj po główce gdy leży w łóżeczku i śpiewaj ulubione kołysanki. Staraj się codziennie powtarzać ten sam rytuał.

Pokaż mi swoją buzię - pozwól dziecku dotykać swojej twarzy, nazywaj części ciała, których dotyka. Wymawiaj samogłoski i przybliż dłoń dziecka do ust, a wzrośnie jego zainteresowanie mową.

Śmieszne miny - gdy dziecko wpatruje się w twoją twarz wykonuj rózne miny, np. wystaw język, zamrugaj oczami, uśmiechnij się i zrób dzióbek. Sprawdź, czy Maleństwo cię naśladuje. Zabawa ta uczy samoświadomosci.

Okulary - gdy dziecko patrzy na ciebie, zakładaj i zdejmuj okulary przeciwsłoneczne.

Turli turli - gdy dziecko leży na plecach lub brzuszku, przeturlaj po jego ciele miękką szmacianą piłeczkę, najpierw z góry na dół, a później ruchem okrężnym.

Kizi mizi - głaskaj dziecko delikatnie materiałami i zabawkami o różnych fakturach, np. piórkiem, pluszową maskotką, sztruksowym materiałem, itp.

Chucham i dmucham - chuchaj na dziecko delikatnym powietrzem przez słomkę na poszczególne części ciała i mów: Chucham na rękę, chucham na kolano. Dzięki tej zabawie dziecko zacznie się uczyć nazw części ciała.

Ręce do machania - wyrecytuj wierszyk całując i dotykając poszczególne części ciała:
Ręce do machania,
nogi do skakania,
palce do liczenia,
a zęby do mycia.
Głowa do kiwania,
uszy do słuchania,
oczy do mrugania,
usta do śpiewania.


Zmianimy pieluszkę - w trakcie zmiany pieluszki zaśpiewaj dziecku na melodię "Kolorowe kredki":
Zmienimy pieluszkę,
żeby była sucha,
żeby była sucha,
raz, dwa, trzy...


III ZABAWY ROZWIJAJĄCE UMIEJĘTNOŚĆ MYŚLENIA I ROZUMOWANIA

Biało - czarne - narysuj na białych kartkach A4 czarnym flamastrem figury geometryczne, szachownicę, spiralę, buzię. Powoli przesuwaj kartkę w różnych kierunkach, aby dziecko mogło się im przyglądać. Karton musi być oddalony od dziecka o około 15 cm.

Korale - przed karmieniem załóż na szyję kolorowe korale, naszyjnik lub apaszkę. Lekko poruszaj nimi, dziecko będzie zainteresowane i zacznie uczyć się odróżniania kolorów.

Do góry i w dół - kiedy zauważysz, że twoje dziecko skupi się na zabawce, przesuwaj ją powoli w prawo i w lewo, a następnie w górę i w dół. W trakcie przesuwania, opowiadaj: Patrz na misia, w górę, w dół, stop.

Cienie - w ciemnym pokoju zaświeć latarkę oświetlając jakiś przedmiot, śpiewaj piosenkę, poruszając w rytm latarką. Gdy dziecko podrośnie twórz cienie za pomocą rąk.

Potrząsanie grzechotką - powoli przesuwaj grzechotkę potrząsając nią z prawej do lewej, aby dziecko mogło podążąć za nią wzrokiem. Zwróć uwagę, czy twoje dziecko zatrzymało się, gdy grzechotka znalazła się przed nim. To ćwiczenie rozwija połączenia pomiędzy prawą a lewą półkulą. Dzieje się tak, gdy dziecko skupia wzrok na czymś, co jest centralnie przed nim.

Rytmiczne wierszyki - siedząc koło łóżeczka, czytaj Maleństwu rytmiczne wierszyki (zawsze dwa te same), np. Brzechwy, Tuwima.

Zabawa w powtarzanie - powtarzaj ciąg różnych samogłosek, A-U-E-O-I, a następnie ciągi sylab: BA-BA-BA, GE-GE-GE, DA-DA-DA, BU-BU-BU.

Sroczka - powiedz wierszyk dotykając rączki dziecka: Tu sroczka kaszkę warzyła (masuj wewnętrzną część dłoni dziecka)
Temu dała na spodeczek (przytrzymaj i pocałuj kciuk),Temu dała kubeczek (przytrzymaj i pocałuj palec wskazujący)
Temu dała na łyżeczkę (przytrzymaj i pocałuj palec środkowy),
Temu dała miseczkę (przytrzymaj i pocałuj palec serdeczny),
A temu najmniejszemu nic nie dała
Tylko fruuu! Poleciała!
(przytrzymaj i pocałuj mały paluszek, a potem pokaż jak odlatuje sroczka).
Na koniec pocałuj dziecko w rączkę.

Sięganie po zabawkę - połóż dziecko na plecach, nad jego klatką piersiową potrzymaj kolorową zabawkę. Prawdopodobnie dziecko chwyci ją obiema rączkami.

Ach, jak tu pachnie - dziecko przed ukończeniem trzeciego miesiąca może rozpoznawać znajome zapachy. Daj powąchać dziecku różne zapachy, np. banana, wanilii. Zwróć uwagę, jak niemowlę reaguje na te próby, czy uśmiecha się, czy odwraca główkę.

Piosenki i wierszyki - codziennie śpiewaj dziecku piosenki lub recytuj wierszyki, tak aby mogło widzieć twoją twarz. Przykładowe piosenki: Pieski małe dwa, Zuzia, lalka nieduża, Kundel bury.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz